Training

  • Research & Training
  • Training
  • Penetration Testing/Capture The Flag

Upcoming training events

There are no training events scheduled at the moment

Further information on planned activities on LearningGARR.

From fostering digital literacy to advanced technical training to scholarships for young innovators: GARR in-class and distant learning activities are dedicated to the research and education community.

GARR offers courses on topics linked to the management and use of the network, as well as of advanced services and applications delivered on top of it: from network management to cybersecurity, from monitoring to digital identity, from Open Educational Resources (OER) to advanced services. Training activities are designed to support the dissemination of technical knowledge and to exchange information and best practices on research and development of new technologies and services.

In addition, GARR promotes initiatives to disseminate and enhance digital skills and digital literacy, to pave the way towards a conscious use of the Internet and the e-Infrastructures.

GARR training offer is open to all users in the Research and Education community and includes:

  • Seminars and in-class courses;
  • Webinars and self-paced e-learning courses.

GARR annually awards Scholarships to young graduates that are specialising on themes related to e-Infrastructures.

Training events

EmailPrintExport ICS

Penetration Testing/Capture The Flag

Title:
Penetration Testing/Capture The Flag
When:
Tue, 25. October 2022, 10:00 h - 18:00 h
Where:
CNR Istituto per le Applicazioni del Calcolo - Roma, RM
Category:
Formazione GARR
Community:
Ricerca scientifica, Ricerca biomedica, Beni culturali, Università, Scuola, Musica e Arte

Description

Programma

Introduzione alle tecniche di valutazione di vulnerabilità e penetration testing, rivolte in particolare alle applicazioni web, ed esercitazione pratica su sistemi appositamente configurati.

Massimo numero di iscritti al corso in presenza: 50.

Prerequisiti

  1. Competenze in ambito reti e sistemi (Linux).
  2. La maggior parte del corso è dedicata all'attività pratica, per cui ogni partecipante deve essere munito di laptop con un sistema Linux già installato, eventualmente anche come macchina virtuale o distribuzione live.

Docenti

Leonardo Lanzi: da maggio 2018 coordinatore del GARR CERT. Laurea in Fisica, dottorato in Informatica, in precedenza si è occupato di sistemi informatici e di reti per il Dipartimento di Fisica e Astronomia dell'Università di Firenze. E' stato docente di Informatica per il corso di studi in Fisica e Astrofisica dell'Ateneo fiorentino e consulente di parte in procedimenti civili e penali come fisico ed esperto ICT.

Simona Venuti: è security manager presso il Consortium GARR. Dal 2007 lavora presso il GARR-CERT (Computer Emergency Response Team - https://www.cert.garr.it) del Consortium GARR, il fornitore della rete alle università e agli enti di ricerca italiani. Il suo compito è sviluppare sistemi di automazione nella segnalazione e gestione degli incidenti informatici e fare ricerca nell'ambito delle nuove minacce informatiche, cybersecurity, sistemi di monitoraggio, difesa e contenimento. Parte fondamentale del proprio lavoro è stabilire una rete di relazioni con i CERT nazionali dell'unione europea ed extra-europea, esperti di sicurezza, CERT aziendali e di provider italiani e stranieri, per condividere esperienze, studi, soluzioni, e soprattutto per stabilire relazioni di fiducia reciproca nell'eventualità di gestione congiunta di incidenti informatici che coinvolgano più CERT.

Maggiori informazioni


Venue

Location:
CNR Istituto per le Applicazioni del Calcolo
Street:
Via dei Taurini 19
ZIP:
00185
City:
Roma
State:
RM
Country:
Italy